Skip to main content
[:nl]Het begin van het jaar is een goed moment om terug te kijken op wat je het voorgaande jaar hebt gedaan. Zo ook voor ons bij WegwijsGGZ. Eerst een greep uit citaten die terug kwamen in de evaluaties die we hebben rond gestuurd:

“De eerste kennismaking was erg plezierig, helder en conreet.”

“ De zoektocht naar de juiste hulp is vaak zwaar en moeilijk en doe je net te laat waardoor er urgentie bij is. Met een zoekhulp als deze, voel je je heel erg gesteund en niet zo machteloos als je een nee te horen krijgt. Uitleg over vormen therapie is zo belangrijk als leek. Het is fijn als iemand met je mee denkt en luistert. Ik zou het iedereen aanraden, sterker nog – al gedaan!”

“ Mijn verzoek om mij te ondersteunen bij het vinden van een therapeut is zeer goed gelukt. Hieke dacht enorm mee, met als resultaat dat na een week zij een afspraak had geregeld bij een therapeut.”

De zorg is op dit moment helaas zo georganiseerd dat er wachtlijsten zijn en hulp niet altijd voorhanden is. Over die organisatie is een hoop te doen in de politiek en media. Maar ondertussen is de situatie zoals hij is. Wij denken dat het heel belangrijk is dat we steun bieden aan mensen met psychische problemen en hun naasten als er nog geen passende behandeling is. Vaak knappen mensen gewoonweg ook al wat op door uitzicht en hoop te hebben én niet alleen te staan voor beslissingen. Of wordt in ieder geval voorkomen dat het slechter gaat. Wij geven steun waar hulp nog niet voorhanden is en zoeken naar de meest passende hulp die zo snel mogelijk ingeschakeld kan worden.

De meeste vragen die bij ons binnen kwamen, waren verzoeken om ‘samen zoeken’. Mensen hadden al een idee van wat er met ze aan de hand was, maar wisten niet precies welke hulp ze zochten of wisten niet waar ze hulp konden vinden. In het eerste geval konden we helpen om mee te denken over mogelijkheden. Vaak bleek dat er ook nog manieren van behandelen waren waar mensen zelf nog niet over na hadden gedacht. In het tweede geval zochten we naar een plek door onze kennis van de sociale kaart en netwerk te gebruiken. Vaak bleek het dan toch mogelijk behandeling te vinden door tijd te steken in zoeken en bellen.

Al met al kijken wij tevreden terug op het afgelopen jaar. We streven er nog steeds naar om onze diensten gratis en dus toegankelijker te maken.[:]