Gastblog Marc Harens: Oprichter BRN-OUT en erkend running therapeut.


 

Running therapie is het inzetten van een rustige duurloop voor de psychische gezondheid. Het is gericht op de afname van de (psychische) klachten, het verbeteren van de gemoedstoestand en het verhogen van het energie niveau. Ook heeft het een bewezen effect bij verschillende psychische en lichamelijke klachten en geen negatieve bijwerkingen.

Mens sana in corpore sano is een bekend en vaak aangehaald Latijns citaat. Het betekent: “Een gezonde geest in een gezond lichaam”. Eén van de factoren die van grote invloed is op de geestelijke en lichamelijke gezondheid, is lichaamsbeweging.

Running Therapie is geen hardlopen

Bij running therapie wordt hardlopen ingezet als ‘therapeutische interventie’, dus hardlopen als vorm van therapie om (psychische) klachten te verminderen. Het gaat niet om de sportieve prestatie, afstand of de snelheid, maar om lichaamsbeweging ten behoeve van de psychische gezondheid en het energie niveau. Het doel is om ontspannen, rustig en met aandacht te lopen. Het is dus echt anders dan hardlopen en je hoeft ook niet sportief te zijn. Running therapie is een aanvullende behandeling en ondersteunt daarmee het herstelproces.

Running Therapie als medicijn 

Running therapie kan breed worden ingezet bij:

  • Depressie en stemmingsstoornissen
  • Burn-out en stressklachten
  • Angstklachten
  • Vermoeidheidsklachten
  • Herstel van verslaving
  • Emotieregulatieproblemen
  • Concentratieproblemen
  • Persoonlijkheidsstoornissen

Verdere bijwerkingen?

Beweging heeft neurobiologische en psychische effecten. In tegenstelling tot medicatie heeft het eigenlijk geen negatieve bijwerkingen. Er zijn juist veel positieve bijwerkingen, waaronder:

  • Verbeterde conditie
  • Meer zelfvertrouwen
  • Fitter en energieker gevoel
  • Betere nachtrust
  • Minder piekeren en meer afstand van problemen
  • Beter functioneren van het hart- en vaatstelsel
  • Verbetering van het seksleven
  • Bijdrage aan een gezondere leefstijl
  • Beter lichaamsbewustzijn

Hoe gaat het in z’n werk?

Bij running therapie ga je lichamelijk aan het werk om de geestelijke effecten te behalen. Hoe dit precies in het lichaam en het brein werkt, zullen we in een volgend blog uitleggen. Eerst zullen we het proces beschrijven.

Om een goed effect te behalen met running therapie zijn een aantal sessies nodig. Over het algemeen wordt uitgegaan van 8 tot 12 sessies om niet alleen effect te behalen (een betere mentale gesteldheid), maar ook om het zelfstandig voort te kunnen zetten.

Voordat er wordt gestart met running therapie is er altijd een uitgebreide intake. Hierbij worden onder andere de klachten en de fysieke gesteldheid in kaart gebracht. Op basis van de intake zal de training worden samengesteld.

Elke sessie bestaat uit een warming up, een actief gedeelte, een cooling down en een nabespreking. Tijdens running therapie ligt de nadruk op bewegen en is het praten ondergeschikt aan de lichamelijke begeleiding. Dit betekent niet dat er niet gesproken wordt, maar dat het draait om het gezamenlijk binnen bepaalde grenzen te bewegen.

Uiteraard is de invulling van de running therapie sessie afhankelijk van de klachten, de beoogde doelen en de fysieke gesteldheid en of beperkingen. Running therapie kan zowel worden ingezet als behandeling bij klachten, bij reintegratie of als methode ter preventie van bijvoorbeeld stressklachten.

Begeleiding door running therapeut

Bij hardlopen denken veel mensen aan de piepjes test tijdens gym of aan marathons, atletiek en ronde tijden. Dit zorgt ervoor dat veel mensen of een totale aversie hebben voor hardlopen of met een hoge intensiteit lopen. Met running therapie is het hoofddoel de geestelijke gezondheid en daarmee is de uitvoering dus totaal anders. Met running therapie leer je onder meer balans te vinden tussen inspanning en ontspanning, ontspannen te bewegen en te genieten van het proces in plaats van het resultaat.

Bij de ene diagnose is deskundige begeleiding nog meer van belang dan bij de andere. Voor burn-out en stressklachten is dit bijvoorbeeld essentieel. Wij zien bij BRN-OUT veel cliënten die zijn gaan sporten op advies van de huisarts en zich vervolgens nog meer zijn gaan uitputten. Op die manier werkt het dus averechts en zijn de klachten verergerd.

Is vergoeding mogelijk?

Steeds meer verzekeraars zien de voordelen van running therapie als behandeling of als preventieve methode. Daarom zijn er elk jaar weer nieuwe verzekeraars die het vergoeden in hun aanvullende verzekering. Bij ons zijn de volgende verzekeraars bekend:

  • De Friesland
  • ONVZ
  • Zorg & Zekerheid
  • Kiemer zorgverzekering

Sommige zorgverzekeraars vergoeden het op basis van coulance. Het is dus altijd verstandig om dit na te vragen!

Over BRN-OUT & drs. Marc Harens

Marc is de oprichter van BRN-OUT en is afgestudeerd in bedrijfskunde. Daarnaast heeft hij een Post HBO opleiding coaching afgerond, is hij gediplomeerd ervaringswerker en is hij erkend Running Therapeut. Hij heeft zich gespecialiseerd in de behandeling en preventie van burn-out en stressklachten. Voor meer informatie of een vrijblijvend en gratis gesprek www.brn-out.com of info@brn-out.com.

WegwijsGGZ

About WegwijsGGZ

Leave a Reply