Skip to main content

“Twee jaar geleden heb ik je al gemaild met de vraag of je plek voor behandeling had. Ik vraag me af hoe het nu met je wachttijd zit en of je een wachtlijst hanteert”. Weer moet ik iemand teleurstellen. Ik krijg gemiddeld één verzoek voor psychotherapie (gespecialiseerde GGZ) per week. Bij mijn collega’s in de Basis GGZ (kortdurende behandeling) is de vraag ook groot. Amsterdam is massaal op zoek naar hulp, zo lijkt.

Wat zijn je wensen? 

Ik bied hem aan om te helpen zoeken naar een andere psychotherapeut via onze dienst ‘een gesprek met een expert’ van WegwijsGGZ: een gesprek. We hebben vervolgens een belafspraak over zijn wensen. Hij heeft kort gesprekken gevoerd met een psycholoog waarmee hij geen klik voelde, vertelt hij. “Maar ik heb wel hulp nodig, denk ik”, zegt hij. Daarna is hij niet meer verder gaan zoeken. Hij klinkt ontmoedigd. In een gesprek van één uur wordt duidelijk dat hij graag schematherapie wil. Hij had daar al van gehoord, maar als ik meer uitleg over wat dat inhoudt, denkt hij dat dit goed past. Ik beloof hem nog wat meer informatie te sturen via mail.

Samen op zoek

WegwijsGGZ biedt ook aan om een behandelplek te zoeken bij: Samen op zoek. Hij wil graag dat ik hem hierbij help en dus begin ik met zoeken…Ik begin vrij optimistisch via de site van de vereniging van schematherapeuten. De helft valt voor nu af, want hij wil liever in de vrije vestiging dan in een instelling. Ik struin website na website af, met iedere keer een prachtig aanbod (wat heb ik toch een leuke collega’s!), en de mededeling dat er op dit moment geen cliënten meer worden aangenomen, en er ook geen wachtlijst wordt gehanteerd. Binnen de GGZ instellingen blijken er ook lange wachttijden te zijn.

Vraag en aanbod

De vraag is dus inderdaad veel groter dan het aanbod. Uiteindelijk kan ik ook nog contact opnemen met de afdeling zorgbemiddeling van zijn zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar heeft namelijk de plicht om genoeg zorg in te kopen. Dat lijkt voor hem nu niet het geval. Na twee weken heb ik een plek voor hem gevonden in Amsterdam en bij een therapeut in de vrije vestiging. Maar mij is wel duidelijk geworden hoe moeilijk het voor een leek moet zijn om op de juiste plek terecht te komen. Zeker als je niet lekker in je vel zit of problemen hebt.

Waarom WegwijsGGZ?

Dit is voor ons dan ook de reden dat wij WegwijsGGZ begonnen zijn, om mensen aan de ene kant te helpen uitvinden wat er aan de hand is en aan wat voor hulp zij behoefte hebben. Maar ook om een beschikbare plek te vinden in tussen al die lange wachtlijsten. Soms lukt dat wel en soms ook niet, maar proberen kunnen we altijd.

Leave a Reply